Werkwijze

Een geschilderd portret in opdracht kan om heel veel redenen gemaakt worden. Veelal worden dierbaren vereeuwigd op doek.
Ik schilder vaak meerluiken van kinderen; dit zijn losse portretten. Maar ook een compositie portret van alle (klein)kinderen is mogelijk.
Soms ook laat iemand zichzelf portretteren voor een geliefde of voor zichzelf. Hele families worden op doek vast gelegd zodat ze in herinnering blijven bestaan.
Een in memoriam; een portret ter nagedachtenis.
Een jubilaris, een oprichter of directeur van een bedrijf als geschenk of aandenken, of in de galerij van een bedrijfspand.
Of een staatsieportret van onze Koning voor in het gemeente- of provinciehuis, de Rechtbank of uw kantoor.

Uiteenlopende zaken zijn belangrijk voor de uitvoering van een opdracht.

Als u besloten heeft een portret te laten maken, maken we eerst een afspraak.
Tijdens het intake gesprek gaan we kijken naar naar voorbeelden in stijl, uitvoering, kleurgebruik, lay-out en maat. Soms is het ook belangrijk te gaan kijken naar het huis waar het werk komt te hangen, i.v.m. de stijl, de inrichting en de persoonlijke smaak.

Nieuwe opdrachten worden ingepland in de al lopende opdrachten. Een portret maken duurt ongeveer 3 maanden. Mocht u een opdracht willen geven adviseer ik u rekening te houden met enige wachttijd. Maar laat de tijd geen beletsel zijn om contact op te nemen. Soms kan ik een beetje schuiven of zijn er ludieke manieren te bedenken om het portret symbolisch aan te bieden. Dit kan ook voordelen met zich meebrengen omdat er dan vanuit de kant van de ontvanger ook nog persoonlijke inbreng mogelijk is.
Dan is het moment daar dat de geportretteerden bij mijn thuis komen voor een uitgebreide kennismaking en aansluitend de fotoshoot. Per portret worden er ongeveer 300 foto’s gemaakt, zodat ik een goed beeld van de persoon en zijn gezicht krijg. Vaak gaat het om die ene blik, typerend voor de geportretteerde en herkenbaar voor de ontvanger. Dat is de blik die ik wil treffen in mijn portret.

Samen met de opdrachtgever gaan we de foto’s uitvoerig bekijken en als er spake van een compositie van meerdere portretten wordt er veelvuldig overlegd
voor er ook maar een streek verf op het doek staat.

Dan is het tijd voor mij om aan het werk te gaan. Elk portret vergt een totaal andere aanpak.
Altijd is er eerst een schets in potlood of houtskool, gevolgd door de eerste aanzet in olieverf. In de eerste fases worden alle kleuren gebruikt zonder de toevoeging van wit. Telkens een laagje over de vorige laag met een droogtijd van ongeveer anderhalve week. Uiteindelijk komt de laatste laag met wit toegevoegd waardoor er een zachtere uitdrukking komt in het gezicht. Na enkele maanden wordt de laatste hand gelegd en mag de opdrachtgever komen kijken. In dit stadium zijn er nog aanpassingen mogelijk.

Neem gerust contact op als u wat meer informatie wilt.

(720)x bekeken